سنگ انتخابات رد صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری

سنگ: انتخابات رد صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری اخبار سیاسی و اجتماعی

گت بلاگز اخبار سیاست خارجی تعامل ایران، روسیه و آذربایجان در جهت توسعه ثبات منطقه‌ای است / روحانی

رییس جمهور در نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، تعامل گسترده با دنیا به خاص کشورهای همسایه را سیاست راهبردی پایتخت کشور عزیز

تعامل ایران، روسیه و آذربایجان در جهت توسعه ثبات منطقه‌ای است / روحانی

روحانی در نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان:تعامل ایران، روسیه و آذربایجان در جهت توسعه ثبات منطقه ای است

عبارات مهم : ایران

رییس جمهور در نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، تعامل گسترده با دنیا به خاص کشورهای همسایه را سیاست راهبردی پایتخت کشور عزیزمان ایران دانست.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی عصر سه شنبه در این نشست که روسای جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان حضور داشتند، گفت: چنین ترتیباتی باید با رویکرد برد – برد مورد بهره برداری قرار گیرد.

تعامل ایران، روسیه و آذربایجان در جهت توسعه ثبات منطقه‌ای است / روحانی

رییس جمهور اظهارداشت: از نظر جمهوری اسلامی ایران، تعامل سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان فراتر از روابط دوجانبه و در قالب یک فرمت سه جانبه، نه تنها می تواند به توسعه و تقویت ظرفیت های موجود میان سه کشور در حوزه های متفاوت سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی بیانجامد، بلکه می تواند با ایجاد هم گرایی، وقت های جدیدی را در مواجهه با چالش های موجود در منطقه فراهم نماید.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

رییس جمهور در نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، تعامل گسترده با دنیا به خاص کشورهای همسایه را سیاست راهبردی پایتخت کشور عزیز

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین، رییس جمهوری فدراسیون روسیه؛

جناب آقای الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان؛

تعامل ایران، روسیه و آذربایجان در جهت توسعه ثبات منطقه‌ای است / روحانی

از این که دعوت اینجانب جهت شرکت در این نشست مهم را پذیرفتید، صمیمانه تقدیر نموده و حضور شما را در جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران خیرمقدم می گویم. امروز جهت دومین بار این وقت فراهم گردید تا نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان را در پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار کنیم. اطمینان دارم نشست امروز، گام مهمی در جهت گسترش همکاری های سه کشور که در سال های اخیر بیش از پیش توسعه یافته هست، خواهد بود و چشم انداز روشنی جهت تحکیم و تعمیق هر چه زیاد آن ترسیم خواهد کرد.

از نظر ما برگزاری نشستِ نخستِ سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو و اراده قاطع سران سه کشور در برگزاری دور دوم این نشست در پایتخت کشور عزیزمان ایران به عنوان ابتکاری مثبت و ارزشمند، وقت مهمی جهت طرح نظر ها و پیگیری مناسبات در چارچوب منافع یکسان است.

رییس جمهور در نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، تعامل گسترده با دنیا به خاص کشورهای همسایه را سیاست راهبردی پایتخت کشور عزیز

توسعه روابط همه جانبه و پایدار با همسایگان از بااهمیت ترین راهبردها و اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران به شمار می رود. از سوی دیگر، اقتصاد کشور عزیزمان ایران می تواند با ظرفیت رشد یک تریلیون دلاری در بیست سال پیش رو، یکی از امیدبخش ترین اقتصادهای نوظهور دنیا باشد. لذا تعامل گسترده با دنیا به خاص کشورهای همسایه، سیاست راهبردی ما جهت تحقق رشد است و در این چارچوب، از هرگونه ایده و سازوکاری که به تقویت روابط با فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان بیانجامد، استقبال می کنیم.

جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران آمادگی دارد در تعامل با فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، همکاری های سه جانبه را در مباحث متفاوت گسترش دهد. پیوندها و اشتراکات تاریخی در کنار قرابت های فرهنگی، منابع خدادی طبیعی و زیرزمینی، موقعیت جغرافیایی، رویکردهای یکسان و اراده سیاسی موجود در رهبران سه کشور، زمینه های مهمی را جهت توسعه مناسبات دوجانبه و سه جانبه میان جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران با فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان فراهم کرده است.

تعامل ایران، روسیه و آذربایجان در جهت توسعه ثبات منطقه‌ای است / روحانی

همکاران گرامی؛

روابط پایتخت کشور عزیزمان ایران و مسکو طی سالهای اخیر روند مثبتی را در همه حوزه ها طی کرده هست. همکاری و مشورت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه در مسیر حل عنوان هسته ای ایران، اجرای برجام و استمرار همکاری های صلح آمیز هسته ای، مبارزه با تروریسم، مواجهه و مدیریت بحران سوریه و ایجاد زمینه های مورد نیاز جهت توسعه روابط تجاری از جمله امضاء اسناد متعدد مانند موافقت نامه تسهیل صدور روادید، همکاری های گمرکی، سرمایه گذاری و همکاری در حوزه های انرژی، حمل و نقل، علوم و فن آوری، باعث تعمیق روابط میان طرفین شده است و چشم انداز مثبتی جهت مناسبات ایجاد کرده است.

تهران و باکو نیز طی سالهای اخیر با تکیه بر حسن همجواری، احترام متقابل و منافع یکسان گام های ارزنده ای را جهت توسعه روابط برداشته اند. امضای توافق نامه گمرکی، توافق نامه فروش برق، توافق نامه اتصال خطوط راه آهن دو کشور، قرارداد احداث پل ریلی در مرز دو طرف ازجمله زمینه های توسعه روابط تجاری و اقتصادی بوده اند. پایتخت کشور عزیزمان ایران همواره خواستار آخر مناقشه قره باغ در این منطقه و حل و فصل این مسأله با اتکای به گفت وگوی طرفین و راه حل های دیپلماتیک و مسالمت آمیز بوده و نشست اخیر رهبران آذربایجان و ارمنستان را گامی مثبت تلقی می­کند که می­تواند ثبات آفرین و امنیت زا باشد.

از نظر جمهوری اسلامی ایران، تعامل سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان فراتر از روابط دوجانبه و در قالب یک فرمت سه جانبه، نه تنها می تواند به توسعه و تقویت ظرفیت های موجود میان سه کشور در حوزه های متفاوت سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی بیانجامد، بلکه می تواند با ایجاد هم گرایی، وقت های جدیدی را در مواجهه با چالش های موجود در منطقه فراهم نماید. بدیهی است که چنین ترتیباتی علیه هیچ کشور یا طرف ثالثی نبوده و باید با رویکرد برد – برد مورد بهره برداری قرار گیرد.

دریای خزر حوزه پیشران همکاری های سه کشور و محل هم افزایی منافع و هم گرایی ملت های ما هست. این دریا که موجب همبستگی زیاد ما شده است هست، دارای ذخایر غنی نفت و گاز و آبزیان و منبع ثروت جهت همه ما هست. دریای خزر، دریای صلح و همکاری است و این چنین نیز باید بماند. گسترش همکاری زیست محیطی در حوزه دریای خزر، نیاز و وظیفه عمومی همه کشورهای ساحلی است.

معتقدیم ضمن استمرار و گسترش همکاری های پیشین میان طرفین و ضرورت اجرای توافقات گذشته به خاص دستاوردهای نشست نخست در باکو، سه کشور می توانند همکاری های خود را در حوزه هایی مانند حمل و نقل و ترانزیت بزرگراه ای، ریلی و دریایی، پیشبرد «کریدور شمال – جنوب»، همکاری گمرکی، همکاری ها در استخراج، انتقال و تجارت منابع نفتی و گازی، هماهنگی در بازار جهانی انرژی، همکاری در ایجاد زیرساخت ها و همچنین تجارت دیگر منابع انرژی از جمله اتصال شبکه برق سه کشور، همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی، همکاری های فنی و صنعتی، همکاری های زیست محیطی، همکاری در تعاملات بانکی و استفاده از ارزهای ملی، توسعه و تعمیق بخشند. در این راستا، تنظیم و تدوین ساز و کارهای حقوقی و سیاسی جهت پیشبرد و اجرایی شدن این همکاری ها را مهم می دانیم.

گسترش مشورت های سه جانبه وزرای امور خارجه، بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی و هماهنگی در نشست های پارلمانی بین المللی، همکاری و همفکری در نهادهای بین المللی و برگزاری نشست های سه جانبه مقامات امنیتی ایران، روسیه و آذربایجان به منظور مشورت درخصوص تهدیدات یکسان از جمله مقدمات مهم تنظیم و گسترش مناسبات سیاسی میان سه کشور است.

میهمانان عالی قدر؛

جامعه جهانی در مواجهه با تحولاتی تئوریک، بویژه در دو حوزه یکجانبه گرایی و ناسیونالیسم افراطی، نگرانی های روزافزونی از رشد این تفکرات و حضور آن در تصمیم­گیری­های بین المللی احساس می­کند. تفسیر ناسیونالیستی از تفاهمات و توافقات بین­المللی و قدرت محور نمودن تحولات جهانی، آفریننده بزرگترین مخاطرات در عرصه معادلات بین کشورها هست. خروج از توافقات و تعهدات چندجانبه و تأکید افراطی بر یک جانبه گرایی زور محور، آینده تاریکی فراروی ما قرار خواهد داد. اگر قرار باشد این روند بر دنیا حکمفرما باشد دیگر نمی توان بر تباهی های نقض عهد و سود محور ناسیونالیستی غلبه کرد آیا که در شرایط کنونی منطقه و جهان، به دلایلی نظیر پیچیده شدن تهدیدات امنیتی و فرامرزی بودن این تهدیدات و هم چنین ظرفیت های هم گرایی منطقه ای در گسترش صلح و ارتقاء سطح امنیت، توسعه و رفاه، همکاری دولت ها امری اجتناب ناپذیر محسوب می شود و جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نیز ضمن اعتقاد به ضرورت تعامل و همکاری دولت ها، منافع خود را در همکاری با دیگران به خصوص با کشورهای هم جوار و دوست، جست وجو می کند.

علاوه بر ضرورت بهره برداری از وقت های موجود، برگزاری چنین نشست هایی و تعمیق روابط سه کشور می تواند نقش مهمی در مواجهه با تهدیدات یکسان ایفا کند. معتقدیم پیچیدگی و فرامرزی شدن تهدیدات، ضرورت همکاری دولت ها جهت مواجهه با آن ها را مهم ساخته است و تحولات سال های اخیر در منطقه و دنیا شاهدی بر این ادعا است که با همکاری، تعامل و درک منافع متقابل، می توان بر بسیاری از تهدیدات و چالش ها فائق آمد.

در دوران کنونی، چالش هایی نظیر تروریسم و افراط گرایی، مداخله مخرب قدرت های فرامنطقه ای در امور کشورها، بهره گیری سیاسی از ابزار تحریم با نشانه پیش برد اهداف نامشروع سیاسی، معضلات زیست محیطی، قاچاق مواد مخدر و گسترش جرایم فراملی و سایبری از جمله تهدیدات مشترکی هستند که همکاری و هم فکری دولت ها، تنها راهکار مدیریت و کنترل آن ها به شمار می رود. جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نیز از تعمیق همکاری با فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان در مواجهه با این چالش ها استقبال می کند.

برای جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران تأمین امنیت منطقه در همکاری با سایر شرکا و مبارزه با گروه های تروریستی اهمیت زیادی دارد. هم چنین تأکید بر راهکارهای سیاسی جهت حل بحران های متفاوت نیز از اصول مد نظر ما می باشد. این رویکرد در مواجهه با بحران سوریه در همکاری با دولت روسیه مورد توجه بوده و ما تلاش داشته ایم با استمرار روند آستانه به برقراری صلح و تنش زدایی در سوریه کمک نماییم.

در عنوان عراق نیز حفظ تمامیت ارضی و وحدت این کشور و همکاری با دولت مرکزی آن در روند مبارزه با تروریسم جهت ما موضوعی حیاتی محسوب می شود و معتقدیم همراهی و هماهنگی سایر بازیگران در این ارتباط بسیار مهم خواهد بود؛ آیا که عدم همکاری در این حوزه ها می تواند پیامدهای زیان باری جهت تمامی کشورهای منطقه داشته باشد.

در پایان، از حسن توجه رؤسای محترم جمهور و هیأت های همراه تقدیر می نمایم. مطمئنم تشکیل این جلسه نقش مؤثری در پیشبرد همکاری های منطقه ای و تقویت و تحکیم صلح منطقه ای خواهد داشت.

واژه های کلیدی: ایران | روسیه | اسلامی | همکاری | آذربایجان | آذربایجان | فدراسیون روسیه | اخبار سیاست خارجی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs